Kaloryczność diety w ciąży


Jedz dla dwojga, nie za dwoje.

W zależności od stopnia zaawansowania ciąży wzrasta zapotrzebowania na energię. W I trymestrze ciąży zdrowa dieta przyszłej mamy powinna zawierać tyle samo kilokalorii, co przed ciążą. Zapotrzebowanie energetyczne ustalane jest indywidualnie, ponieważ zależy m.in. od masy ciała, wieku oraz stopnia aktywności fizycznej.

Zapotrzebowanie na tzw. kalorie wzrasta w II i III trymestrze, odpowiednio o 360 kcal/dzień oraz 475 kcal/dzień.

Co to oznacza w praktyce?

Dodatkowe kilokalorie odpowiadają 1-2 dodatkowym przekąskom lub dodatkowemu posiłkowi.

Warto podkreślić, że większe zapotrzebowanie kaloryczne nie daje przyzwolenia na spożywanie słodyczy czy innych wysokokalorycznych przekąsek. Na dodatkową energię składa się wyższa podaż białka, tłuszczów, węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych, a ich dobrym źródłem na pewno nie będą tego typu przetworzone produkty.

Poniżej znajdują się przykładowe posiłki, które można włączyć do jadłospisu.

Posiłki o wartości ok. 375 kcal

  • Pieczywo z pastą z sera i awokado (3 kromki chleba razowego, 3 plastry sera twarogowego półtłustego, ½ awokado, ½ małej cebuli, łyżeczka soku z cytryny, szczypta soli i pieprzu)
  • Koktajl owocowy z jogurtem naturalnym (szklanka jogurtu naturalnego, 10 sztuk truskawek, 1 mały banan, 2 łyżki płatków owsianych

Posiłki o wartości ok. 475 kcal

  • Sałatka owocowa z nasionami (szklanka truskawek, średni banan, garść borówek amerykańskich, 1 kiwi, 2 łyżki jogurtu naturalnego, sok z cytryny, 3 łyżki nasion słonecznika, 2 łyżeczki sezamu)
  • Sałatka warzywna i kanapka z wędliną (1 średni pomidor, 1 ogórek gruntowy, ½ cebuli, łyżka szczypiorku, 2 garści mixu sałat, 3 łyżeczki oliwy, szczypta soli i pieprzu, 1 sztuka bułki grahamki, łyżeczka masła i 2 plastry wędliny drobiowej)

Przyszła mama nie musi stale kontrolować ilości spożytej energii. Jeśli spożywa codziennie 5 regularnych posiłków, zbilansowanych w oparciu o zalecenia zawarte w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej na pewno dostarczy wszystkich niezbędnych składników odżywczych, których suplementacja w ciąży nie jest konieczna. Przyrosty masy ciała o około 0,5 kg na tydzień od II trymestru świadczą, że ilość kilokalorii w diecie jest odpowiednia.

Dzienne zapotrzebowanie energetyczne warto skonsultować z dietetykiem, który dostosuje dietę zarówno do potrzeb, jak i preferencji pacjentki.


Kobieta w ciąży wspierająca plecy